FINDING A BOAT ON BOUVET ISLAND IN APRIL 1964
(aktualizováno – říjen 2023)
Při četbě Polárního zpravodaje číslo 93 z října 2020 mne zaujala informace o záhadném nálezu na Bouvetově ostrově v 60. letech minulého století. V dubnu 1964 zde expedice Jihoafrické republiky objevila nepojmenovaný, opuštěný, asi šest metrů dlouhý člun s několika věcmi, ale žádný živý pasažér ani jeho ostatky nebyly nalezeny.
Ostrov se nachází stovky kilometrů daleko od běžných lodních tras. Jenže žádné expedice k ostrovu, které by zde zanechaly člun, nebyly známy a ani ztroskotání lodi poblíž nebylo hlášeno …
Nejprve malý historický úvod. V 50. letech 20. století plánovala Jihoafrická republika vybudovat na Bouvetově ostrově meteorologickou stanici, a proto v roce 1955 oblast prozkoumala výprava na lodi S.A.S. Transvaal.
Na ostrově nebyly zpozorovány žádné vulkanické ani geologické změny. Během výpravy, z níž pochází i prezentovaná vzácná filatelistická památka panovalo bohužel velmi nepříznivé počasí, a tak se expedice vrátila sice s nepořízenou, zato s plánem vyslat napřesrok výpravu další. K tomu ale už nedošlo.
Na třetí výpravu amerického polárního programu Operation Deep Freeze vyplul konvoj lodí v prosinci 1957. Dne 1. ledna 1958 se lodě přiblížily k Bouvetovu ostrovu. Z ledoborce Westwind odstartovala helikoptéra, aby provedla letecký průzkum ostrova. Tuto operaci filatelistům připomíná obálka z doprovodné lodi USS Wyandot.
Bylo zjištěno, že na severozápadní straně se ostrov rozšířil o novou plošinu o rozměrech asi 350 x 200 metrů. Zpočátku se usuzovalo na sopečný původ, ale později převládl názor, že se jednalo o sesuv půdy. Autentické fotografie z průzkumu jsem našel na stránkách history.navy.mil :
K tomu tedy muselo dojít někdy během předchozích 3 let. Norští kartografové pojmenovali novou náhorní plošinu Nyrøysa (Nová mohyla), ale její podrobný průzkum se neuskutečnil.
V prosinci 1959 vyplula z Kapského Města norská loď Polarbjørn, vezoucí účastníky jihoafrické expedice do Antarktidy. Během plavby se v roce 1960 u Bouvetova ostrova krátce zastavili, ale nevylodili se zde.
Teprve v roce 1964 vyslala Jižní Afrika svou další expedici k Bouvetovu ostrovu. Na výpravu se vydala dvě plavidla: jihoafrická zásobovací loď a antarktická loď královského námořnictva HMS Protector.
Na programu byl i průzkum Nyrøysy. Expedice čekala dlouhé tři dny, než klesla rychlost silného studeného větru; až 2. dubna se posádka pokusila o bezpečné přistání vrtulníkem. Krátce po přistání učinil poručík Allan Crawford zajímavý objev. V malé laguně ležel zpola zaplavený opuštěný člun, střežený jen kolonií tuleňů.
Byl to záchranný člun? Z jaké lodi? Co se stalo s jeho posádkou? Celá záhada, kterou se během 20. století nepodařilo objasnit, je velmi detailně popsána v článku An abandoned lifeboat at world’s end, jehož autorem je pan Mike Dash. Publikován byl dne 13. února 2011 a vyvolal obrovskou odezvu.
Vzájemnou spoluprací čtenářů se během dalších pěti let podařilo odhalit, co se před více než 50 lety s velikou pravděpodobností událo. Člun byl nalezen v době studené války, a proto ne všechny údaje o lodních cestách námořníků byly tehdy veřejně dostupné. Velký posun v pátrání nastal poté, co se v roce 2016 na aukci eBay objevily černobílé fotografie pocházející ze sovětské polární expedice z 50. let dvacátého století.
Na jednom záběru ukazujícím ledoborec Ob si pečlivý čtenář (s nickem Sam Mead) povšiml dřevěného člunu na palubě. Po následném detailním prozkoumání došli i další čtenáři ke shodě, že oba čluny jsou si velmi podobné.
Díky tomuto poznání se rozběhlo pátrání v archivech sovětských výprav, které se uskutečnily na přelomu 60. let 20. století. Naštěstí už v té době byly některé archivní záznamy publikovány v celosvětových databázích a s anglickými popisy. K dalšímu posunu v pátrání došlo díky publikaci Informační bulletin sovětských antarktických expedic 1955 – 92. V něm byl mj. uveden článek G. A. Soljanika: Některá pozorování ptáků na Bouvetově ostrově (1959). Zde se dočítáme následující informace: Výprava, která navštívila Bouvetův ostrov, cestovala v konvoji na velrybářské a výzkumné lodi Slava-9 v rámci 13. plavby do jižních moří.
Plavba započala 22. října 1958 a k ostrovu posádka dorazila 27. listopadu. Skupina námořníků, která se na ostrově vylodila na člunu, nemohla kvůli zhoršenému počasí ostrov opustit. Posádka zde zůstala uvězněná už třetí den, a protože počasí stále neumožňovalo návrat po moři, byli lidé nakonec evakuováni vrtulníkem dne 29. listopadu. Člun ve kterém připluli ponechali svému osudu.
Záhadu se po dlouhých 52 letech podařilo objasnit díky nadšení dobrovolníků. A jak to dopadlo s plánovanou výstavbou meteostanice? Další expedice k Bouvetovu ostrovu se uskutečnila v roce 1966.
Ani na této expedici nepadlo finální rozhodnutí o meteostanici. Zato průzkumníci pořídili další foto rozpadajícího se člunu.
Přesto, že musí jihoafričtí průzkumníci k Bouvetovu ostrovu překonat mnohem kratší cestu, než Norové, tak z projektu nakonec odstoupili. Od 70. let začali pořádat výpravy na ostrov norští badatelé a v roce 1977 zde zprovoznili vlastní automatickou meteorologickou stanici.
Zdroje: Antonín Boháček, Wikipedie, článek „An abandoned lifeboat at world’s end“ na webu mikedashhistory.com, fotoarchív autora, aukční servery, loď Slava-9 na soviet-trawler, Antarktiese bulletin 4/1964, článek The Biology of Bouvetoya, archív článku The bouvet island lifeboat mystery, článek The island at the end of the world: Bouvetøya, článek Operation Deep Freeze III, další výše uvedené webové stránky, internet a další …
Publikováno pro nezávislý CZ/SK blog - www.znamkovezeme.cz
Přebírání obsahu jen s písemným souhlasem autora příspěvku !
--- Admin blogu ---