CORO – LA VELA
(aktualizováno – červenec 2021)
Sběratelé známkových zemí se ve Venezuele setkávají s mnoha místními vydáními. Jedním z nich je Coro y La Vela. Letos se mi poštěstilo získat pár známek palomitas ze sbírky pana Geoffa Rosamonda. Snažil jsem se dohledat více informací pro všechna takto označovaná vydání těchto privátních údajně železničních známek.
Město Coro, založené roku 1527, patřilo mezi významná města v západní části země. Díky hospodářskému vzestupu v oblasti a možnosti obchodování v Karibiku ( především s ostrovem Curacao ) narostl také objem přepravy zboží mezi městem a jeho 12 km vzdáleným přístavem La Vela.
Proto byla mezi oběma městy vybudována soukromá železnice. S rozvojem obchodu samozřejmě vyvstala potřeba komerční komunikace, která byla ve druhé polovině 19. století realizována poštovní službou. K tomuto účelu byly vydány lokální známky.
Nejstarší známky z roku 1867 mají text „Correo de Coro á la Vela i viceversa“ (tj. pošta z Coro do La Vela a zpět). V následných vydáních je v textu spojka „i“ nahrazena písmenem „y“ . Všechny známky jsou stříhané, mají jednoduché provedení, obsahují prakticky jen výše uvedený černý text rozepsaný na dvou řádcích, případně mají zdobený okraj. Až na jednu výjimku nemají uveden měnový údaj. Existují i varianty tete-beche. Známky jsou velmi vzácné a použité doklady jsou pak extrémně vzácné. Bohužel, existují i různá falza nebo fantazijní vydání. Uvedený exponát, z něhož otiskuji jeden list obsahuje ukázku z nejstarších vydání a také vzácný dopis. Byl prodán v roce 2014 na aukci Gärtner za 8.000 €.
Na internetu jsem našel i fotografie variant „BEZ POPLATKU“ a „1 REAL“ , které bývají řazeny mezi nejvzácnější první vydání.
Různé publikace evidují známky s textem Coro La Vela odlišně a některé varianty nejsou vůbec popsány. Rozdíl je také v pohledu domácích (venezuelských) a zahraničních sběratelů. Proto se expert na tyto známky pan Williams Castillo rozhodl přehodnotit dosavadní poznatky a vše znovu precizně zařadit [1]. Provedl takřka detektivní zkoumání a odhalil pravděpodobná falza uváděna nesprávně v publikacích. Rozčlenil známé exempláře do šesti sérií v časové posloupnosti, jak mohly být vydávány.
I. Do první série řadí známky bez tištěných okrajů a se spojkou „i„. Kromě varianty „GRATIS“ a „VALE 1 REAL“ tam patří ještě jedna známka menších rozměrů se zkráceným textem.
II. Počínaje druhou sérií už mají známky zdobený okraj. Horní i dolní linka okraje je tvořena jednotným čárkovaným vzorem zobrazujícím „hory“. Těchto vzorů je v každém řádku jedenáct. V rozích jsou paprsky vycházející ze společného místa v úhlu necelých 90 stupňů.
III. Třetí série je tištěna na papírech různých barev (růžová, šedožlutá). Okraje mají podobný vzor jako série II, ale vzorů je na řádku třináct.
IV. Čtvrtá série je známa na barevných papírech (žlutá, modrá, červená, oranžová). Okraje mají podobný vzor jako série III, ale vzorů na řádku je dvanáct a uprostřed je znak hvězdičky. Je to zároveň série, která je známá z dokladů.
V. Pátá série je také tištěna na barevných papírech (světlá šedorůžová, světlá béžově oranžová, růžová) a má okraje tvořeny jednoduchým vzorem ze složených závorek s výraznými oblouky.
VI. Poslední série na barevném papíru (lososová, růžová) má široké okraje tvořené křížovým vzorem. Vzorů je na každém řádku deset. Tento typ je extrémně vzácný a nebyl do doby publikování článku pana Castilla katalogizován.
REPLIKY. Ještě jsou známa vydání s čárkovaným vzorem tvořícím trojúhelníky. Autor je nepovažuje za originální, nýbrž fantazijní a vyrobené pro filatelisty. Podobně, jako vzor z V. série, který má složené závorky málo prohnuté. Tyto varianty se také liší typem použitého písma.
Všechny podrobnosti a mnohé ukázky si můžete přečíst v původním článku Williams Castillo – Tiritas de Coro a La Vela y Viceversa, který je k dispozici online na stránkách asofilca.com.
Nejčastěji mají naši sběratelé ve své sbírce dostupnější známky (případně jejich dotisky) až z roku 1889 (Melville uvádí datum vydání 1. ledna ). Mají skoro čtvercový rozměr (25×27 mm) a obsahují text „CORREO DEL ( Entre CORO Y La Vela ) COMERCIO„. Díky společnému motivu poštovního holuba se jim také říká „holubí“ známky, španělsky „palomitas„.
Celkem v této emisi vyšlo 7 známek. Většina je známa na běžném papíru, ale některé exempláře s hodnotou 3 Realy se objevují na tenkém papíru a s horšími konturami.
Pět známek má měnový údaj uveden slovy a dvě jsou bez nominální hodnoty. Jsou to oranžová služební známka „Oficial“ a žlutá „Porte Libre“ ( = BEZ POPLATKU). Poslední dvě jsou vyobrazeny na dokladech (viz níže).
Pozn. Pan Mondschein mě upozornil na varianty známek „palomitas“, které mají vytištěn obraz poštovního holuba otočený podél svislé i vodorovné osy. Ty se objevily na aukci eBay v prosinci 2020.
Zda se jedná o reálný chybotisk, nebo spekulativní výrobek mi není známo. Rozhodně se mi nezdá to, že je nabízeno více nominálů takovýchto známek, které jsou navíc nepříliš kvalitně nafoceny na rozdíl od jiných nabízených položek. Dle vyjádření experta na venezuelskou filatelii se jedná o reprinty.
Známky palomitas z roku 1899 nebyly veřejně prodejné, protože je na přinesené zásilky vylepovali až v kanceláři přímo úředníci společnosti. Pro znehodnocení se používalo třířádkové razítko bez datumovky. Byly zavedeny tři základní sazby. Pro předplatitele byla použita známka „bez poplatku“, pro osobní použití byla cena v základní sazbě a pro komerční subjekty bez předplatného se používala sazba dvojnásobná. Výskyt těchto známek na obálce je evidován pouze v 6 exemplářích.
V roce 1897 dobudovala Venezuela novou železnici na této samostatné trati spojující Coro a La Vela. Není jasné, proč byla budována nová trať, když už údajně existovala privátní trať. Nová státní železnice byla nazvána Ferrocarril Nacional Coro – La Vela. Jejím provozováním byla pověřena společnost The Coro and La Vela Railway and Improvement Co. Hned po zahájení provozu vydala tato společnost privátní expresní známku určenou pro malé zásilky.
Stalo se tak v lednu nebo únoru 1898. [2] Už ale od května 1898 byla tato privátní známka státními úředníky zakázána. Je dochován i použitý exemplář této známky, která byla znehodnocena v březnu 1898 eliptickým razítkem společnosti
Železnice mezi Coro a La Vela byla ve druhé polovině 30. let minulého století postupně nahrazena kvalitním spojením po silnici, a tak byl provoz železnice ukončen k 31. červenci 1938.
Pan Castillo provedl další bádání a získal nové materiály, a tak má v plánu postupně publikovat sérii článků o vydáních Coro – La Vela. První článek nazvaný Coro a La Vela y Viceversa: 19th Century References vyšel v listopadu 2020. Pro nové informace doporučuji průběžně sledovat nový blog pana Castilla na adrese willcastillo.com. Články jsou v angličtině nebo španělštině.
Zdroje:
[1] Williams Castillo – Tiritas de Coro a La Vela y Viceversa,
[2] Williams Castillo – The Coro and La Vela Railway and Improvement Co.,
výše uvedené aukční a mapové servery, stránky filaposta.com, stránky catalogue.klaseboer.com, článek Ferrocarril Nacional Coro-La Vela, fotoarchív autora a další …
Publikováno pro nezávislý CZ/SK blog - www.znamkovezeme.cz
Přebírání obsahu jen s písemným souhlasem autora příspěvku !
--- Admin blogu ---